Tipy, ako kúpiť ojazdené auto do 8000 eur

Nie každý má na nové auto, avšak väčšina z nás ho nutne potrebuje. Navyše si treba uvedomiť, že hodnota automobilov rýchlo klesá. Preto ho nemožno brať ani ako investíciu. Skôr naopak. Čoraz viac ľudí sa preto uchyľuje ku kúpe ojazdeného auta a berie to ako kompromis medzi kvalitou a cenou. Výber staršieho auta však skrýva aj rôzne riziká. Ako sa im vyhnúť a kúpiť si pre seba to najlepšie za rozumnú cenu? Povieme si v našom článku.

 

 

Kde hľadať ojazdené autá?

Pri výbere staršieho auta do 8000 eur je jasné, že na niektoré moderné elektronické vymoženosti musíte zabudnúť. A to z dôvodu, že sú doménou nových automobilov a ich cena v aute už isto presiahne váš rozpočet. Vo všeobecnosti možno povedať, že drahšie autá sú s dieselovým pohonom a aickou prevodovkou. Za benzínový motor a manuál zaplatíte menej. A zostane vám tak viac peňazí aj na lepšiu doplnkovú výbavu.

 

 

Je lepšie vybrať sa za nádejným autom do autobazáru alebo si kúpiť ojazdený automobil od súkromného predajcu? Na túto otázku nie je jednoznačná odpoveď. Všetko má svoje plusy a mínusy. Napríklad autobazár (veľký a zavedený) prináša so sebou výhodu väčšej právnej istoty a ľahšieho procesu kúpy. Najmä ak ide o prípad, kedy kupujete ojazdené auto prostredníctvom niektorého z typov financovania – lízing alebo úver.

Na druhú stranu ale kúpa auta od súkromného majiteľa býva často cenovo výhodnejšia, pretože tu odpadá provízia bazáru. Tiež to so sebou prináša oveľa vyššiu šancu odhadnúť, akým spôsobom bolo ojazdené auto prevádzkované a ako o neho bolo postarané. Záleží len na vás, ktorému prístupu dáte prednosť.

 

Bonusový tip

Pred kúpou ojazdeného auta si urobte prieskum trhu. Konkrétne, čo trh v danej cenovej kategórii ponúka a čo môžete očakávať. Až potom si zvoľte niekoľko nádejných kandidátov, ktoré sa vyberiete preskúmať osobne.

 

Na čo si dať pri výbere daného modelu auta pozor?

V prvom rade si urobte jasno v tom, akú značku a model preferujete. Avšak aj v prípade, že už svojho kandidáta máte, čaká vás ešte plno nástrah, ktorým sa treba vyhnúť. Častým problémom býva to, že sa kupci sústredia len na tie najzákladnejšie údaje, ako je napríklad počet najazdených kilometrov, alebo rok výroby. Pritom zabúdajú aj na ďalšie, často i dôležitejšie faktory.

 

Jedným z nich je napríklad celkový stav auta. Dobre udržiavané auto od starostlivého majiteľa môže byť totiž lepšou voľbou, ako auto s menej najazdenými kilometrami, no s nie práve dobrým servisovaním. Väčšine moderných automobilov nerobí problém najazdiť aj viac ako 500 000 kilometrov. Už dávno neplatí, že auto, ktoré má najazdených viac ako 200 000 kilometrov, je vrak.

Preto je oveľa dôležitejšie zistiť si aj informácie o tom, ako bolo auto servisované a ako sa s ním zaobchádzalo. Najlepšie vám o tom vypovie vyplnená servisná knižka a v prípade osobného kontaktu s majiteľom aj jeho osobnosť a komunikácia. Pokiaľ sa vám bude zdať na ňom niečo podozrivé, napríklad, že nedokáže sebaisto reagovať na vaše otázky, tak radšej dajte od toho ruky preč.

 

Bonusový tip

Zistite si servisné intervaly daného auta. Pokiaľ má napríklad daný model naplánovaný veľký servis vrátane výmeny rozvodov na 120 000 kilometrov, tak môže byť múdrejšie kúpiť si auto, ktoré už má takéto servisovanie za sebou. Čiže s viac najazdenými kilometrami ako tesne pred.

 

Kontrola vybraného ojazdeného auta

Na čo si treba dať pozor pri prehliadke vami vybraného auta? Čo treba skontrolovať?

 

 

Prinášame vám zoznam možných nástrah:

  • Vizuálny stav karosérie – to prvé čo vám udrie do očí. Spozornieť by ste mali pri nerovnakých škárach karosérie. Hlavne ak sa škáry líšia na ľavej a pravej strane auta. Prípadne ak sú diely karosérie v odlišnej farbe, pričom stačí aj málo líšiaci sa odtieň. To všetko môžu byť znaky demontáže a spätnej montáže. A to veru neveští nič dobré.
  • Všímajte si detaily – hlavne skrutky, ktorými je uchytený blatník a ktoré je vidno pod kapotou. Zvyčajne sú nastriekané spolu s okolím. Ak tomu tak nie je, je to podozrivé. Môže to naznačovať, že niekto daný karosársky diel menil. To isté možno povedať aj o ďalších krytoch. Tiež si nezabudnite skontrolovať prípadnú koróziu. Zamerajte sa hlavne na miesta, ako sú spodné časti prahov, lemy blatníkov, podbehy a spodné okraje dverí. A samozrejme, prekontrolujte aj podvozok auta a dezén pneumatík.
  • Kontrola interiéru – ako prvé si skontrolujte stav volantu, sedačku vodiča, radiacu páku a pedále. Ak na tachometri svieti málo najazdených kilometrov, no volant je obchytaný a pedále vyšúchané, tak to asi nie je v poriadku. Tiež si dajte pozor na airbagy. Ak boli menené, alebo ak dokonca chýbajú, je to vážny signál toho, že ide o havarované auto.
  • Štartovanie – všímajte si, či sa po otočení kľúčom na chvíľu rozsvietia všetky kontrolky. Ak nie, tak je pravdepodobné, že diagnostiku niekto odpojil zámerne, čím chcel zrejme niečo zakryť.
  • Nepodceňte výfuk – ideálne je, ak auto naštartujete studené. Pozorne pritom počúvajte a sledujte čo vychádza z výfuku. Nápadný dym a neprirodzený zvuk signalizujú nejaký problém. Napríklad čierny dym znamená príliš bohatú zmes, modrý zase olej v palive a biely naopak vodu.
  • Prekontrolujte všetky svetlá – a to vrátane brzdových, diaľkových a smeroviek. Nezaškodí prekontrolovať aj elektrické okná a funkčnosť prídavných zariadení a výbavy. Napríklad rádio, klimatizáciu, GPS….
  • Skúšobná jazda – auto by samozrejme nemalo za jazdy ťahať do strany (zlá geometria kolies v tom lepšom prípade) a odpor volantu by mal byť vyrovnaný. Všímajte si aj zvuky od podvozku a to, ako sa auto pohybuje na ceste. Ak cítite nejaké trhanie, tak je opäť niečo v neporiadku. Pri brzdení by sa nemali objavovať vibrácie a pri akcelerácii by mal plyn reagovať plynulo a bez strát výkonu. Ak máte manuál, spojka by nemala zaberať príliš hore, čo naznačuje jej výrazné opotrebovanie. V prípade au by prevodovka nemala nápadne preklzávať.

 

Bonusový tip

Na prehliadku auta sa vyberte v sprievode skúseného mechanika alebo si dohodnite prehliadku v servise. Ak máte, zoberte si aj vybavenie, ako napríklad meradlo hrúbky laku, meradlo škár, či meradlo dezénu.

 

Ako si overiť najazdené kilometre?

Najväčším rizikom je kúpa auta so stočenými kilometrami. Počet najazdených kilometrov spolu s rokom výroby totiž výrazne ovplyvňuje cenu ojazdeného automobilu. Žiaľ, kilometre sa dajú ľahko stočiť. Preto je naozaj dôležité, aby ste si ešte predtým, ako za auto zaplatíte, overili stav tachometra a najazdené kilometre. Ako na to?

Históriu ojazdeného auta vrátane počtu najazdených kilometrov si môžete zistiť nasledovnými spôsobmi:

  • Návštevou registrov Technickej kontroly
  • Návštevou registrov Emisnej kontroly vozidiel,
  • Prostredníctvom portálu – Jednotný informačný systém cestnej dopravy
  • Pomocou Registra prevádzkových záznamov vozidla

Veľkým pomocníkom na overenie stavu najazdených kilometrov je VIN číslo (Vehicle Identification Number). Ide o unikátne 17-miestne číslo, ktoré sa priraďuje každému jednému vozidlu. Nachádzajú sa v ňom všetky potrebné údaje, ktoré slúžia na jednoznačné identifikovanie daného vozidla. Využijete ho napríklad na web stránke overeniekilometrov.sk, na ktorej sa dá overiť celá história vozidla.

 

Bonusová rada na záver

V prípade dovezených automobilov zo zahraničia, musí každé takéto auto na Slovensku prejsť kontrolou originality. Tá preveruje, či niekto nezasahoval do dokladov, konštrukcie, alebo identifikátorov vozidla (VIN číslo).

Následne získa takto preverené auto ODO-Pass EU a všetky informácie o aute pred dovozom sa zaznamenajú do výpisu. Výpis sa poskytuje iba majiteľovi vozidla, ktorý vám ho môže, ale nemusí sprístupniť. Ak však nemá čo skrývať, rád vám ho pri predaji ukáže.

obrázky: pexels.com